متخصص غدد شامل چیست

متخصص غدد شامل چیست

به پزشکانی که در زمینه ی تشخیص بیماری هایی که روی غدد تاثیر می گذارد تخصص دارند، بهترین دکتر فوق متخصص غدد گفته می شود.متخصصان غدد کار درمان اختلالات هورمونی نظیر دیابت را برعهده دارند که توانایی بدن در عملکرد درست را تحت الشعاع قرار می دهد. اهمیت دیابت از این جهت است که روی افراد زیاد اعم از کودک و بزرگسال تاثیر می گذارد. متخصصان غدد ما به تشخیص و درمان بیماری تیروئید، اختلالات متابولیزم و تولید بیش از اندازه یا کم هورمون هم می پردازند. در ادامه به برخی از بیماری های شایع که توسط متخصصان غدد   درمان می شود، اشاره شده است.


فهرست مطاب


متخصص غدد ژنیکوماستی

تغییرات هورمونی و نامتعادل شدن سطح تستوسترون و استروژن در بدن مردان می تواند منجر به ایجاد حالتی خاص تحت عنوان اختلال ژنیکوماستی شود. ژنیکوماستی عبارت است از بزرگ شدن سینه ها در مردان به صورت غیر طبیعی که در اثر کاهش سطح تستوسترون نسبت به استروژن در بدن به وجود می آید. ژنیکوماستی در هر سنی می تواند ایجاد شود. نوزادان، پسران نوجوان و مردان بالای ۶۰ سال از جمله افرادی هستند که با اختلال ژنیکوماستی روبرو می شوند. اختلال ژنیکوماستی در بسیاری از موارد، مخصوصا در نوزادان پسر، به صورت خود به خود برطرف می شود. با این حال، گاهی لازم است فرد برای درمان این اختلال از روش های پزشکی و تخصصی استفاده نماید.
مراجعه به یک متخصص ژنیکوماستی برای درمان ژنیکوماستی مفید است. در واقع، افرادی که با این مشکل مواجه هستند باید بتوانند بهترین متخصص ژنیکوماستی را انتخاب کرده و به او مراجعه نمایند. پزشک متخصص ژنیکوماستی شخصی است که در جراحی زیبایی سینه تخصص دارد. این پزشک متخصص، پس از انجام معاینات اولیه و بررسی تصویربرداری های تشخیصی، درباره وضعیت بیمار آگاهی کامل پیدا خواهد کرد. سپس، بر اساس تجربه و علم خود بهترین روش جراحی ژنیکوماستی را برای فرد مراجعه کننده انتخاب می کند.

متخصص غدد شامل چیست

متخصص ژنیکوماستی کیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

متخصص ژنیکوماستی، پزشکی است که در زمینه جراحی سینه، تحصیلات دانشگاهی و تخصص دارد. بنابراین افرادی که با اختلال ژنیکوماستی مواجه هستند، می توانند به چنین متخصصی مراجعه کنند.درمان ژنیکوماستی در مردان به روش های مختلفی می تواند انجام گیرد. برای انتخاب روش درمانی مناسب، ابتدا باید علت بروز ژنیکوماستی تشخیص داده شود. یک متخصص ژنیکوماستی خوب فردی است که از طریق معاینات و روش های تشخیصی، وضعیت اندام بیمار را بررسی می کند. سپس، از طریق انجام آزمایش خون، سطح هورمون های زنانه و مردانه را مورد بررسی قرار می دهد. علت یابی ژنیکوماستی برای انتخاب بهترین روش درمان آن الزامی است. بنابراین وظیفه اصلی متخصص ژنیکوماستی تشخیص دقیق علت آن است.

متخصص ژنیکوماستی از چه روش هایی برای تشخیص این اختلال استفاده می کند؟

یک متخصص ژنیکوماستی زمانی می تواند ژنیکوماستی را درمان کند که علت آن را به طور دقیق مشخص نماید. روش های تشخیص ژنیکوماستی شامل موارد زیر می شوند:

  • آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون های تسترون و استروژن در مردان
  • بررسی وضعیت چاقی و اضافه وزن
  •  انجام آزمایش برای بررسی وضعیت عملکرد غده تیروئید
  • بررسی سطح کیفیت زندگی بیمار از نظر مصرف الکل و مواد مخدر
  • انجام سی تی اسکن
  •  انجام ام آر آی
  • سونوگرافی پستان
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی بیضه ها
  •  نمونه برداری های بافتی

متخصص ژنیکوماستی باید با استفاده از این روش ها و مشاوره هایی که با بیمار دارد، علت بروز ژنیکوماستی را بررسی کند. تشخیص صحیح علت این اختلال، نقش موثری در انتخاب بهترین روش درمان ژنیکوماستی خواهد داشت.

متخصص ژنیکوماستی چگونه این اختلال را درمان می کند؟

روش درمان اختلال ژنیکوماستی به علت آن بستگی دارد. گاهی متخصص ژنیکوماستی با کمک آزمایش خون متوجه اختلالات هورمونی فرد می شود. در چنین شرایطی تجویز داروهای مناسب به بیمار کمک می کند تا به وضعیت عادی باز گردد. همچنین، افرادی که به دلیل اضافه وزن بالا و تجمع چربی در قفسه سینه دچار ژنیکوماستی می شوند، باید حتما از طریق مشورت با یک پزشک متخصص تغذیه، رژیم غذایی خود را اصلاح نمایند.یکی دیگر از دلایلی که معمولا منجر به بروز ژنیکوماستی می شود، مصرف برخی داروها است. در واقع، ممکن است فرد با مصرف داروهایی که برای درمان بیماری یا اختلال دیگری مناسب است، دچار ژنیکوماستی شود. در چنین وضعیتی پزشک متخصص ژنیکوماستی می تواند با جایگزین کردن داروهای جدید، به رفع ژنیکوماستی کمک نماید.در شرایطی که ژنیکوماستی با دارو درمانی یا اصلاح سبک زندگی قابل درمان نباشد، متخصص ژنیکوماستی انجام جراحی را به بیمار پیشنهاد می دهد. انجام جراحی ژنیکوماستی و رعایت مراقبت های قبل و بعد از عمل به فرد کمک می کند تا به حالت عادی خود باز گردد.

این مطلب را بخوانید
علت تشنج در کودکان چیست؟ + معرفی درمان‌های موثر انواع تشنج کودک

پزشک متخصص ژنیکوماستی، از چه روش های جراحی استفاده می کند؟

روش های مختلفی برای انجام جراحی ژنیکوماستی وجود دارد. یک جراح متخصص ژنیکوماستی ماهر و مجرب با بررسی وضعیت بیمار بهترین روش جراحی ژنیکوماستی را انتخاب می کند.برای انجام جراحی ژنیکوماستی لازم است بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. در اصل، فرایند بیهوشی عمدتا شامل تزریق آرامبخش های وریدی و بیهوشی عمومی می شود. این داروها در طول جراحی به بیمار تزریق می گردند. به همین دلیل، معمولا یک متخصص بیهوشی نیز در حین جراحی حضور دارد. در ادامه به روش های اصلی جراحی که متخصص ژنیکوماستی به کار می برد، اشاره می کنیم.

متخصص غدد شامل چیست

عمل لیپوساکشن

در عمده موارد، متخصص ژنیکوماستی از تکنیک لیپوساکشن (کانتور سینه) برای بهبود وضعیت ظاهری سینه در مردان استفاده می کند. در واقع، برای عمده موارد که تجمع چربی در قفسه سینه باعث بروز ژنیکوماستی (یا ژنیکوماستی کاذب) می شود، دستگاه لیپوساکشن بسیار موثر عمل خواهد کرد. به همین منظور، متخصص ژنیکوماستی یا همان پزشک جراح، کانول دستگاه را از طریق یک یا چند برش ریز وارد ناحیه تحت درمان کرده و چربی های اضافی را تخریب می کند. در نهایت، محلول شامل سلول های چربی شکسته شده از طریق مکش خارج می گردد.این نکته را در نظر داشته باشید که پزشک متخصص ژنیکوماستی که وظیفه جراحی را بر عهده دارد، از روش های مختلف لیپوساکشن می تواند استفاده کند. انتخاب بهترین روش ژنیکوماستی با لیپوساکشن بر اساس وضعیت بیمار و شرایط پزشکی وی انجام می گیرد.

روش اکسیزیون

ممکن است جراحی ژنیکوماستی از طریق روش دیگری تحت عنوان اکسیزیون انجام گیرد. این روش تهاجمی تر از روش لیپوساکشن است. در روش اکسیزیون، متخصص ژنیکوماستی بافت های اضافی سینه شامل غده ها یا پوست های اضافی را بر می دارد. معمولا در انجام این روش، باید اصلاحاتی در ناحیه آرئول انجام گیرد تا ظاهر سینه در مردان طبیعی تر به نظر برسد. بنابراین لازم است پزشک جراح برش هایی را در این ناحیه ایجاد کند تا جراحی بهتر انجام شود. شکل و نوع برش ها کاملا به وضعیت سینه ها و اندازه آن ها بستگی خواهد داشت.

درمان ترکیبی

در برخی شرایط، جراح و متخصص ژنیکوماستی برای کاهش اندازه سینه در مردان، از روش های ترکیبی شامل لیپوساکشن و اکسیزیون استفاده می کنند. تصمیم گیری در این مورد به وضعیت جسمانی بیمار و علت بروز ژنیکوماستی بستگی خواهد داشت.

تورم غدد لنفاوی زیر بغل نشانه‌ی چیست؟

تورم غدد لنفاوی زیر بغل که به عنوان لنفادنیت شناخته می‌شود، نشان‌دهنده‌ی این است که بدن شما به عفونت، آسیب یا بیماری‌ها مانند سرطان پاسخ می‌دهد؛ به‌خاطر داشته باشید که در بیشتر موارد، تورم غدد لنفاوی زیر بغل معمولاً نشانه سرطان نیست اما نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.از آنجاکه زیر بغل دارای گره‌های زیادی است، بنابراین تورم می‌تواند در جلو، مرکز یا پشت زیر بغل و همچنین در امتداد بخشی از بازو، نزدیک زیر بغل ایجاد شود؛ غدد لنفاوی آسیب دیده علاوه بر متورم شدن، ممکن است در لمس نیز دردناک یا حساس باشد.

علت تورم غدد لنفاوی زیر بغل چیست؟

محل تورم غدد لنفاوی معمولاً دلیل مشکل را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، تورم غدد لنفاوی در گردن، اغلب نشانه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است.هنگامی که غدد لنفاوی زیر بغل متورم می‌شوند، بدن شما ممکن است با عفونت ویروسی یا چندین بیماری دیگر مبارزه کند؛ علل بالقوه تورم غدد لنفاوی زیر بغل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. عفونت ویروسی

ویروس‌های رایج می‌توانند باعث تورم در یک یا چند غدد لنفاوی زیر بغل شوند که معمولا شامل موارد زیر است:

  • آنفولانزا
  • سرماخوردگی
  • مونونوکلئوز

عفونت‌های ویروسی جدی‌تری که ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی شوند عبارتند از تبخال، سرخچه و HIV.این ویروس‌ها همچنین ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن نیز شوند؛ در بسیاری از موارد استراحت، مایعات و زمان تنها کاری است که می‌توان انجام داد تا سیستم ایمنی بدن بیمار با ویروس مبارزه کند.برای برخی از عفونت‌های ویروسی مانند HIV، ممکن است داروهای ضد ویروسی لازم باشد.

  1. عفونت باکتریایی

برخی از عفونت‌های باکتریایی رایج در بازو یا اطراف دیواره‌ی قفسه سینه، از جمله استافیلوکوک و استرپتوکوک می‌توانند منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوی در زیر بغل و سایر نقاط بدن شوند؛ در این شرایط آنتی‌بیوتیک و استراحت معمولا برای غلبه بر عفونت باکتریایی کافی است.

  1. اختلال سیستم ایمنی

شعله‌ور شدن اختلالات خودایمنی، مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، می‌تواند باعث بزرگ شدن موقت غدد لنفاوی زیر بغل شود که بسته به علت آن، درمان‌ها متفاوت است؛ اما داروهای ضد التهاب، مسکن‌ها و در موارد جدی داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی، ممکن است ضروری باشد.

  1. سرطان

انواع خاصی از سرطان به طور مستقیم سیستم لنفاوی را درگیر می‌کند؛ در واقع  لنفوم از غدد لنفاوی نشأت می‌گیرد.لوسمی و سرطان سلول‌های خونی، می‌تواند باعث التهاب و تورم غدد لنفاوی شود.سرطان‌هایی که در سایر اندام‌ها یا بافت‌ها ایجاد می‌شوند ممکن است در تمام سیستم لنفاوی گسترش یابند. برای مثال سرطان سینه می‌تواند باعث تورم غدد لنفاوی زیر بغل شود؛ توجه داشته‌ باشید که بزرگ شدن غدد لنفاوی در نزدیکی تومور سرطانی اغلب مشکوک به سرطانی بودن آن است.درمان‌های سرطان متفاوت است و ممکن است شامل شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، جراحی و روش‌های دیگر باشد.

  1. داروها
این مطلب را بخوانید
درباره‌‌ی آب درمانی چه می‌دانید؟

در موارد نادر، برخی داروها می‌توانند باعث تورم غدد لنفاوی شوند؛ تعدادی از آن‌ها عبارتند از:

  • مهارکننده‌های ACE، مسدود کننده‌های بتا و گشادکننده عروق برای درمان فشار خون بالا
  • داروهای ضد تشنج، از جمله فنیتوئین و پریمیدون
  • داروهای ضد مالاریا، از جمله کینیدین
  • کاهش‌دهنده‌های اسید اوریک، مانند آلوپورینول

متابولیسم چیست؟

متابولیسم یک عبارت است که برای توضیح تمام واکنش های شیمیایی دخیل در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیزم استفاده می شود. متابولیسم ارتباط نزدیکی با تغذیه و در دسترس بودن مواد مغذی دارد. دریافت انرژی برای متابولیسم ضروری است.

غدد و هورمون ها چه کارهایی انجام می دهند؟
هورمون ها در تعدیل رشد، گرسنگی و تشنگی، تولید مثل، کارکردهای جنسی، فرآیندهای شناختی و … نقش حائز اهمیتی را ایفا می کنند. چنین فرآیندهایی برای رشد عادی در کودکان کم سن و سال، بسیار حیاتی است.هورمون ها به وسیله ی مولکول هایی که آن ها را ” غده” می نامیم، تولید می شوند و به جریان خون راه می یابند. (غدد بایکدیگر، سیستم غدد مترشحه ی داخلی را تشکیل می دهند).

چگونه مشکل در غدد و متابلیسم به وجود می آید؟

غدد و هورمون های موجود در بدن انسان، ممکن است بنابر دلایل مختلف، دچار مشکلاتی شده و عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار دهند. در این شرایط مراجعه به متخصص غدد الزامی می باشد. متخصص غدد فردی است که با متابولیسم و تمامی فرایندهای بیو شیمیایی بدن انسان ها، سروکار دارد و با بهبود شرایط غدد و هورمون ها، عملکرد بدن را بهبود می بخشد.

متخصص غدد و متابولیسم کیست؟

به پزشکی که در زمینه ی غدد و هورمون هایی که تولید می کنند، تخصص داشته باشد، متخصص غدد و متابولیسم می گویند. این متخصص با متابولیزم یا تمام فرآینهای بیوشیمیایی سروکار دارد که باعث عملکرد صحیح بدن می شود، از جمله نحوه ی تبدیل غذا به انرژی و رشد بدن.به پزشکانی که در زمینه ی تشخیص بیماری هایی که روی غدد تاثیر می گذارند، تخصص دارند، متخصص غدد و متابولیسم گفته می شود.یک متخصص غدد خوب، در واقع یک متخصص داخلی است که وظیفه ی او، ارزیابی اثرات هورمون ها بر عواملی مانند: متابولیسم، رشد، وزن، خواب، هضم، تولید مثل، ادراک، قاعدگی، شیردهی و … است.

متخصص غدد شامل چیست

متخصص غدد عرق

هایپرهیدروز نوعی اختلال است که منجر به تعریق بدون علت یا تعریق در شرایط غیر معمول ، نظیر آب و هوای سرد می شود. همچنین تعریق ممکن است در برخی شرایط نظیر یائسگی یا پرکاری تیروئید نیز رخ دهد. هایپرهیدروز می تواند ناخوشایند باشد با این حال روش های متعددی برای بهبودی نسبی آن وجود دارند. حدود ۴.۸ درصد از آمریکایی ها دچار هایپرهیدروز هستند اما به نظر می رسد این مقدار کمتر از حد واقعی باشد چرا که بسیاری از افراد مبتلا به هایپرهیدروز متوجه بیماری خود نبوده و یا به دنبال درمان آن نیستند. در ادامه این مطلب شما را بیشتر با انواع هایپرهیدروز و علل آن ها آشنا خواهیم کرد پس با درمانکده همراه باشید..

انواع هایپرهیدروز و علل آن ها

تعریق در پاسخ به شرایطی نظیر هوای گرم ، فعالیت ورزشی ، استرس و احساس ترس یا خشم کاملا طبیعی است. این در حالی است که در هایپرهیدروز ، فرد بدون علت واضحی دچار تعریق فراوان می شود. علت زمینه ای هایپرهیدورز یا تعریق بیش از حد به نوع آن بستگی دارد.

1-هایپرهیدروز کانونی اولیه

در این حالت تعریق معمولا در بخش هایی نظیر پاها ، دست ها ، صورت ، سر و زیر بغل ها اتفاق می افتد. این نوع هایپرهیدروز معمولا از دوران کودکی آغاز می شود. طبق گزارش منابع معتبر ، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افراد مبتلا به این نوع تعریق دارای سابقه ی خانوادگی مثبت هستند.

2-هایپرهیدروز سراسری ثانویه

هایپرهیدروز سراسری ثانویه ، به تعریق بیش از حد ناشی از عامل زمینه ای خاص یا مصرف برخی داروهای گفته می شود. این نوع هایپرهیدروز معمولا در بزرگسالی شروع می شود‌ و فرد در یک بخش از بدن و یا تمام آن دچار تعریق شدید می شود. همچنین ممکن است فرد در هنگام خواب نیز تعریق فراوان را تجربه کند. مواردی که می توانند باعث ایجاد هایپرهیدروز سراسری ثانویه شوند عبارتند از:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • اختلالات غده ی آدرنال
  • سکته ی مغزی
  • پرکاری غده ی تیروئید
  • یائسگی
  • آسیب به نخاع
  • بیماریهای ریوی
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری های عفونی نظیر سل و ایدز
  • انواع داروهای بدون نسخه و داروهای تجویز شده نیز می توانند باعث هایپرهیدروز شوند. عموما تعریق یک عارضه ی جانبی نادر مصرف داروها می باشد. تعریق در اثر مصرف داروهای ضد افسردگی زیر شایع است:
  • دسیپرامیند(نورپرامین)
  • نورتریپتیلین(پاملور)
  • پروتریپتیلین
این مطلب را بخوانید
ادینوفاژی یا بلع دردناک چیست؟ + تفاوت دیسفاژی و ادینوفاژی چیست؟

علایم تعریق شدید

علایم تعریق شدید عبارتند از:

  • تعریق فراوانی که به مدت بیش از ۶ ماه و بدون علت مشخصی اتفاق افتاده باشد
  • تعریقی که در هر دو طرف بدن و در هر طرف تقریبا به یک اندازه بوجود آمده باشد
  • تعریق بیش از حد حداقل یک نوبت در هفته
  • تعریقی که با فعالیت های روزمره(نظیر کار یا ارتباطات اجتماعی) تداخل داشته باشد
  • تعریق بیش از حد که در سن کمتر از ۲۵ سالگی شروع شده باشد
  • قطع شدن تعریق در هنگام خواب
  • سابقه ی خانوادگی هایپرهیدروز

این موارد ممکن است نشان دهنده ی وجود هایپرهیدروز کانونی اولیه باشند با این حال برای تشخیص دقیق تر نیاز است که به پزشک مراجعه فرمایید.تعریق بیش از حد در یک ناحیه از بدن نیز ممکن است نشان دهنده ی هایپرهیدروز سراسری ثانویه باشد. در این حالت ملاقات با پزشک برای شناسایی علت زمینه ای احتمالی حائز اهمیت است. برخی علل بوجود آورنده ی تعریق بیش از حد می توانند خطرناک باشند ، به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که به غیر از تعریق ، پزشک را در جریان همه ی علائم غیر طبیعی ای دیگری که دارید نیز قرار داده اید.

متخصص غدد شامل چیست

ر تعریف این که متخصص عفونی کیست  باید گفت : بدن شما خانه میکروبیومی پر از باکتری، پاتوژن، قارچ و ویروس است. به طور معمول، این موجودات میکروسکوپی هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی کنند و حتی برخی از آنها برای بدن ضروری و مفید هستند. اما گاهی اوقات، میکروارگانیسم ها می توانند باعث بیماری شوند.همچنین ممکن است پاتوژن ها یا انگل های ایجاد کننده عفونت را از افراد دیگر، حیوانات، حشرات یا مواد غذایی آلوده دریافت کنید.از آنجایی که علائم و شدت آلودگی اغلب متفاوت است، تشخیص و درمان بیماری های عفونی می تواند چالش برانگیز باشد. متخصصان بیماری های عفونی پزشکانی هستند که در شناسایی و درمان طیف وسیعی از این بیماری ها تخصص دارند.

کار یک پزشک یا متخصص عفونی چیست؟

پزشکان بیماری‌های عفونی در مهارت‌های بالینی و آزمایشگاهی آموزش دیده‌اند تا بتوانند به درستی نوع عفونت را تشخیص دهند و بهترین برنامه‌های درمانی را پیشنهاد کنند. این متخصصان باید همیشه درحال مطالعه باشند و اطلاعات خود را به روز نگه دارند. این موضوع به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد:

  • افزایش شدت عفونت ها
  • افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم ها
  • بروز عفونت های جدید، مانند MRSA یا نورو ویروس
  • افزایش میزان سفرهای بین المللی

پزشکان بیماری های عفونی، خون یا سایر مایعات بدن شما را آزمایش می کنند و به دنبال آنتی بادی های خاص هستند. آنتی بادی ها سلول هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با مواد مضر خارجی یا پاتوژن ها تولید می شوند. شناسایی آنتی بادی ها می تواند مشخص کند که چه نوع عفونتی در بدن وجود دارد.

برای عفونت های باکتریایی، درمان معمولاً شامل آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها را می توان به صورت خوراکی یا مستقیماً از طریق IV در رگ دریافت کرد.سایر عفونت ها ممکن است به داروهای ضد ویروسی، ضد قارچی یا ضد انگلی برای درمان نیاز داشته باشند. در مورد برخی از بیماری های خاص، متخصصان بیماری های عفونی، واکسن را توصیه می کنند.

متخصص غدد وقد

به پزشکی که در زمینه ی غدد و هورمون هایی که تولید می کنند تخصص داشته باشد، متخصص غدد و متابولیسم گفته می شود. این متخصص با متابولیزم یا تمام فرایند های بیوشیمیایی سروکار دارد؛ که باعث عملکرد صحیح بدن ازجمله نحوه ی تبدیل غذا به انرژی و رشد بدن می شوند.زمانی که برای افزایش قد به متخصص غدد مراجعه می کنید؛ پزشک با توجه به سن و وضعیت هورمون های بدن شما تصمیم و درمان مناسبی را اتخاذ می کند. لازم به تاکید مجدد است که اگر صفحه های رشد، که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، با هم ترکیب شوند دیگر رشد قد ممکن نیست. از این رو پزشک برای چنین افرادی درمانی نخواهد داشت.

متخصص غدد شامل چیست

افزایش قد در افراد زیر ۱۵ سال و یا حتی ۱۶ سال امید بیشتری وجود دارد. ولی به عقیده متخصص غدد تنها چیزی که می تواند در این زمینه کمک کند؛ متوقف کننده‌ های استروژن یا مهار کننده های اروماتاز هستند. این دو مورد هم جوشی صفحه رشد را کند می کنند و باعث می شوند فرصت رشد قد، بیشتر شود. در حقیقت ترشح استروژن در بدن منجر به سرعت جوش خوردن صفحات رشد می شود. بنابراین با متوقف کردن ترشح آندروژن که به استروژن تبدیل می شود، شما فرصت بیشتری برای رشد خواهید یافت. بدون روش درمانی مهار استروژن رشد کلی شما در حدود سن ۲۰ سالگی متوقف خواهد شد. با این روش درمانی 1 تا 5 سانتی متر احتمال افزایش قد، بیشتر از قد تخمین زده شده وجود خواهد داشت.

برای افرادی زیر 15 سال، توصیه می شود در صورت جواب نگرفتن از متخصص غدد پزشک خود را  تغییر دهند. در صورتی که نتیجه نگرفتند، می توانند از مطالبی که در ادامه مطرح شده پیروی کنند.قد به عوامل ژنتیکی بستگی دارد . از عوامل میزان رشد، عملکرد غده هیپوفیز و هم چنین عوامل تغذیه و خواب را می توان مطرح کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تاثیر تمرین های ورزشی و کششی بر افزایش قد نیز تاثیرگذار هستند؛ برخی ورزش های خاص تاثیر نسبتا بالایی در افزایش قد افراد دارند. بنابراین داشتن خواب کافی، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین آ در میزان رشد قد موثر هستند

این مطلب را بخوانید
جراحی ماموپلاستی چیست؟ + دلایل انجام ماموپلاستی چیست؟

متخصص ارتوپدی

مراجعه به پزشک ارتوپد و کلینیک ارتوپدی همیشه بهترین انتخاب است چرا که در ابتدا با بررسی صفحه رشد تخمین دقیق از میزان رشد باقی مانده زده شده و در صورت لزوم بدون جراحی درمان افزایش قد اغاز میشود. از طرفی به عنوان آخرین گزینه عمل جراحی برای افزایش قد مطرح است. این عمل توسط متخصص ارتوپدی انجام می شود و عمل نسبتا سنگینی می باشد و به جز در مواقع ضروری پیشنهاد نمی گردد. دوران نقاهت عمل جراحی طولانی و حدود 8 ماه می باشد. در طی این عمل برخی از استخوان های موجود در پا را شکسته می شود و بعد با فاصله انداختن بین استخوان ها، آن ها را جوش میزنند و در نتیجه قد بلندتر می گردد.

ویژگی های دکتر برای افزایش قد

اولین قدم برای طی کردن یک مسیر درمانی موفق، مراجعه به یک پزشک ماهر است. در ادامه برخی از ویژگی هایی که دکتر برای درمان افزایش قد ، باید دارا باشد را مطرح کردیم :

●  دانش تخصصی برای تشخیص دقیق
●  تجربه و مهارت بالا
●  داشتن اطلاعات پزشکی متناسب با علم روز
●  وظیفه شناس، حرفه ای بودن و هوش بالا
●  رضایت دیگر بیماران از وی

غدد لنفاوی

سیستم ایمنی بدن انسان‌ها متشکل از بخش‌های مختلفی هستند که با کمک هم، در حفظ ایمنی بدن تلاش می‌کنند. غدد لنفاوی (Lymphatic Glands) یا گره‌های لنفاوی (Nodus Lymphoideus)، فرمی بیضی شکل دارند و در قسمت‌های مختلف بدن قرار دارند. تمرکز بیشتر غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل، معده و در کشاله ران است. این غده‌ها حاوی یک مایع بی‌رنگ به‌نام لنف هستند. علم پزشکی غدد لنفاوی را بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می‌داند.این غده‌ها همانند یک فیلتر، ویروس‌ها، باکتری‌ها و تمامی ذراتی که به سلول‌های بدن هجوم می‌آورند را جذب کرده و از بین خواهند برد. به‌علاوه، غدد لنفاوی با عملکردی همانند گردش خون، با گردش مایع لنفاوی، گلبول‌های سفید را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسانند. این غدد می‌توانند در شرایط مختلف، با نشان دادن علائمی، ما را از وجود بیماری خاصی آگاه کنند. در کنار آن غدد لنفاوی گاهی خود نیز دچار بیماری خواهند شد. در این مطلب، به بررسی بیماری‌های مربوط به غدد لنفاوی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود؟

ممکن است زیاد عبارت “متورم شدن غدد لنفاوی” به گوشتان خورده باشد. این عارضه معمولا به‌دلیل وجود عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. علت این عارضه به‌دلیل جذب عفونت‌ها توسط غدد لنفاوی رخ می‌دهد. گفتیم که این غدد مانند سدی محافظ در مقابل عفونت‌های مختلف هستند.ورود این عفونت‌ها به داخل غدد لنفاوی، باعث تورم آن‌ها می‌شود. بزرگ شدن بیشتر از اندازه طبیعی غدد لنفاوی گردن یا کناره‌های چانه یا زیر بغل نشان‌دهنده تورم این غدد است. معمولا تورم غدد لنفاوی نشانه بیماری خطرناکی نیست.حتما دیده‌اید که به هنگام سرماخوردگی، پزشکان، غدد لنفاوی زیر چانه و کنار گردن را لمس می‌کنند. بسیاری از مواقع؛ تورم غدد لنفاوی به دلیل سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی است. اما گاهی این تورم در کنار علائم دیگر می‌تواند نشانه سرطان غدد لنفاوی باشد. تورم غدد لنفاوی هم به صورت دردناک هم بدون درد بوجود می‌آید که هر کدام می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد.  به‌همین دلیل باید حتما در صورت مشاهده تورم غدد لنفاوی، به پزشک غدد و متابولیسم مراجعه کرد.

علائم همراه با تورم غدد لنفاوی که باید به آن‌ها توجه کرد

غدد لنفاوی همراه با رگ‌ها و گره‌های لنفاوی، در سراسر بدن کشیده شده‌اند. گره‌های لنفاوی به‌دلایل مختلف، دچار تورم می‌شوند. همزمان با این تورم، علائم دیگری نیز در بدن افراد دیده می‌شود. بسیاری از این نشانه‌ها، دلیل وجود بیماری خاص و خطرناکی نیستند.برای مثال در بسیاری از کودکان به‌هنگام سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی گردن زیاد دیده می‌شود اما این عارضه معمولا جای نگرانی ندارد. در بسیاری از این موارد پزشک از داروهای انتی بیوتیک برای تورم غدد لنفاوی و درمان آن‌ها استفاده می‌کند یا با کمپرس و درمان‌های ساده آن را درمان می‌کند. اما در بعضی موارد ممکن است این تورم، نشانه‌ای از یک بیماری باشد. پس لازم است که حتما در صورت مشاهده آن‌ها، با پزشک مشورت کنید. از شایع‌ترین این علائم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • احساس درد و حساس شدن نواحی غدد لنفاوی
  • احساس برجستگی به اندازه یک لوبیا در قسمتی که غدد لنفاوی وجود دارند.
  • احساس تب و بیماری و عرق کردن شبانه
  • آبریزش بینی که همراه با گلودرد و عفونت دستگاه تنفسی است.
  • تورم در تمامی غدد لنفاوی در سراسر بدن
  • تورم گره‌های لنفاوی در حالی که این تورم در یک بازه زمانی مرتب اتفاق افتاده و غده‌ها در حال رشد هستند.
این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

سرطان غدد لنفاوی یا لنفوم  (Lymphoma)

یکی دیگر از بیماری‌های مربوط به غدد لنفاوی، لنفوم است. لنفوم نام سرطانی است که دلیل آن مانند بسیاری دیگر از سرطان‌های دنیا، ناشناخته مانده است. این سرطان، از سلول‌های ایمنی بدن انسان آغاز می‌شوند. سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهد که شامل غدد لنفاوی، مغز استخوان، غده تیموس و طحال است. این شبکه ایمنی، وظیفه مبارزه با عوامل خارجی که به بدن آسیب می‌زنند را بر عهده دارد. لنفوم، بیماری است که بر تمامی بخش‌های شبکه لنفاوی تاثیر می‌گذارد.سرطان غدد لنفاوی در چهار مرحله خود را نشان می‌دهد. در سرطان مرحله ۱، سرطان فقط در یک گره لنفاوی یا در یک ارگان بدن وجود دارد. در سرطان مرحله ۲، این بیماری در دو غده لنفاوی که به‌هم نزدیک بوده و در یک قسمت بدن قرار دارند، خود را نشان می‌دهد.در سرطان مرحله ۳، آثار بیماری را در دو طرف بدن و در غدد لنفاوی بیشتری می‌توان دید. سرطان مرحله ۴، فراتر از غدد لنفاوی، به بعضی از ارگان‌های بدن متاستاز داده و بیشتر در کبد، ریه‌ها، مغز استخوان یا غدد لنفاوی شکمی نفوذ کرده است. تمامی این سرطان‌ها قابل درمان هستند. سرطان لنفوم به دو دسته هوچکین و غیر هوچکین طبقه بندی می‌شود.

بهترین دکتر غدد تهران

علائم لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) چیست؟

بر عکس بسیاری از انواع سرطان‌ها که بدون علامت خاصی به یکباره بیمار را درگیر خود می‌کنند، لنفوم با علائم بسیار مشخصی بروز می‌کند. اولین علامت لنفوم، تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل و غدد لنفاوی کشاله ران است. این تورم معمولا هیچ دردی ندارد و از روی پوست قابل لمس و دیدن است. اما گاهی غدد لنفاوی در درون بدن متورم می‌شوند که عوارض مختلفی از خود نشان می‌دهند.

از جمله علائم لنفوم به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • تب
  • کاهش وزن
  • تعریق شبانه
  • سرفه و مشکلات تنفسی
  • تورم غدد لنفاوی

سوالات متداول

غدد لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی،غده های کوچکی هستند که از نظر علمی، جزئی از سیستم لنفاوی محسوب می شوند. این غدد که در بدن همه ی انسان ها وجود دارند، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن از طریق مبارزه با عفونت ها و فیلتر باکتری ها و سلول های سرطانی، نقش حائز اهمیتی را در سلامت انسان ایفا می کنند. غدد لنفاوی هم چنین، عهده دار مدیریت جریان مایع لنفاوی و انتقال گولبول های سفید به بخش های گوناگون بدن هستند.

نحوه کار غدد لنفاوی در بدن به چه صورت است؟

غدد لنفاوی منبع سلول های ایمنی در بدن هستند و به واسطه ی این سلول ها، غدد لنفاوی نقش فیلتر یا تله را برای سلول های سرطانی ایفا کرده و از ورود آن ها به بدن جلوگیری می کنند.

وظایف متخصص عفونی چیست؟

متخصص به معاینه فیزیکی بیمار می‌پردازد. فاکتورهای مورد بررسی عموما شامل: بررسی دمای بدن بیمار، میزان ضربان قلب، فشار خون و تنفس بیمار است. همچنین متخصص اعضای مورد نیاز را در بدن معاینه می‌کند.
یک متخصص بیماری‌های عفونی اغلب به بررسی و درمان بیماری‌های گرمسیری، عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی می‌پردازد.
این متخصصین باید در دانشگاه دوره‌های پایه پزشکی، کارآموزی، رزیدنتی و دوره تخصصی را با موفقیت بگذرانند تا به بازار کار در این زمینه وارد شوند.

متخصص غدد چگونه بیماری را تشخیص می دهد؟

1-داروهای فعلی
2-عادات و رژیم غذایی
3-سابقه خانوادگی مشکلات هورمونی
4-سایر شرایط پزشکی از جمله آلرژی
علاوه بر آن، متخصص غدد ممکن است درمورد علائمی که به نظر می رسد با وضعیت شما مرتبط نیستند یا غیرضروری به نظر می رسند، سوالاتی را بپرسد. زیرا سطح هورمون ها، سیستم های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد به طوری که حتی کوچکترین تغییر در یک غده می تواند قسمت های مختلفی از بدن را تحت تأثیر قرار دهد.
آنها ضربان قلب و فشار خون بیمار و وضعیت پوست، مو، دندان و دهان او را بررسی می کنند. حتی ممکن است نمونه خون و ادرار تجویز شود.

سخن پایانی

هورمون ها بر عملکردهای بدن تأثیر می گذارند. عدم تعادل هورمون ها می تواند طیف گسترده ای از بیماری ها را ایجاد کند.غدد موجود در بدن شما هورمون آزاد می کند. متخصصان غدد درون ریز افرادی را که از عدم تعادل هورمونی رنج می برند، به طور معمول از غدد موجود در سیستم غدد درون ریز یا انواع خاصی از سرطان ها، درمان می کنند. هدف کلی درمان بازگرداندن تعادل طبیعی هورمونهای موجود در بدن بیمار است.

پیشنهاد ما به شما

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

موهای وز و روش‌های صاف کردن موهای وز وز شدن مو، یکی از شایع‌ترین مشکلات …

دیدگاهتان را بنویسید