جراحی ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی چیست؟ + دلایل انجام ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه، از جمله جراحی های زیبایی است که با هدف کوچک کردن سینه های بزرگ و افتاده یا بزرگ کردن سینه ها و در کل به منظور بهبود فرم ظاهری انجام می شود. ما در پزشکی – سلامت توضیحاتی درباره انواع روش های ماموپلاستی به شما ارائه می دهیم.


فهرست مطالب


جراحی ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی یا جراحی ترمیمی پستان، یک روش جراحی پلاستیک برای اصلاح سایز پستان یا تغییر فرم و ترمیم افتادگی پستان است که در زنان انجام می‌شود و معمولاً با هدف زیبایی پستان انجام می‌گیرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله عوارض قرص ضد بارداری چیست را بخوانید.

جراحی ماموپلاستی

ماموپلاستی در دو روش قابل انجام است؛ ماموپلاستی کاهشی یا کاهنده معمولاً با هدف کوچک کردن پستان، کاهش چربی، بافت غدد و پوست از پستان انجام می شود که در ادامه بافت سینه تغییرشکل داده می‌شود. روش دیگر ماموپلاستی افزایشی است که با هدف افزایش سایز سینه برای زیبایی و بهبود ظاهر پستان انجام می‌گیرد.

معرفی انواع جراحی ماموپلاستی

سه نوع اصلی برای جراحی ماموپلاستی وجود دارد که تحت عناوین ماموپلاستی افزایشی، کاهشی و بازسازی انجام می گیرد. نام دیگر نوع بازسازی ماموپلاستی تراپاتیک است.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: درمان پسوریازیس با ادرار

ماموپلاستی افزایشی

ماموپلاستی افزایشی به منظور افزایش سایز سینه ها و تناسب بهتر آن ها انجام می گیرد. ظاهر پرتری برای سینه ها ایجاد می شود. زنان به دلایل بسیاری تحت این جراحی قرار می گیرند. برخی زنان احساس می کنند که سینه های خیلی کوچکی دارند. برخی دیگر ترجیح می دهند سایز از دست رفته بعد از بارداری و زایمان را بازگردانند. همچنین سینه ها بالا کشیده شوند. برخی از زنان نیز از عدم تقارن سینه ها ناراضی هستند.

افزایش سایز سینه ها با پروتز صورت می گیرد که این پروتز در زیر عضله قفسه سینه یا روی آن قرار می گیرد. برشی که برای این جراحی نیاز است در زیر آگزیلا یا زیر بغل انجام می گیرد و یا در زیر چین سینه ایجاد می شود.
به طور کلی جراحی ماموپلاستی افزایشی کم ترین میزان تهاجم را دارند و طول برش ایجاد شده تنها 3 سانتی متر است. برای افزایش سایز سینه ها که برش در زیر بغل ایجاد می شود، یک اندوسکوپ ( لوله باریکی که همراه با دوربین و نور است ) وارد سینه می شود و محل دقیق قرار گیری پروتز مشخص می شود. امکان دارد که این اندوسکوپ در طول جراحی استفاده شود و یا در مواردی نیازی به استفاده از آن نباشد.

این مطلب را بخوانید
فتق شکمی چیست؟

پروتز سینه از ماده ای به نام سیلیکون ساخته شده است. زنان قبل از جراحی سایز دلخواه خود را برای پروتز انتخاب می کنند. همچنین محل قرار گیری پروتز با پزشک مشورت می شود. در حال حاضر در اغلب جراحی های ماموپلاستی افزاشی از پروتز های سیلیکونی استفاده می شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سکته مغزی چیست را بخوانید.

افزایش سایز سینه ها یک روش جراحی اصلی برای افزایش سایز سینه هاست. همانند هر جراحی دیگری، این جراحی نیز همراه با برخی حساسیت ها و خطرات است. نگرانی ها و توقعات خود را از جراحی با پزشک در میان بگذارید. همچنین مزایا و خطرات و روش های جایگزین پروتز سینه را قبل از جراحی بررسی کنید. اجازه ندهید هیچ گونه ابهامی نسبت به جراحی داشته باشید تا در نهایت میزان رضایت شما از جراحی بالا برود. جلسه مشاوره قبل از جراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ماموپلاستی کاهشی

ماموپلاستی کاهشی در اغلب موارد برای زنانی انجام می گیرد که سینه های بسیار بزرگی دارند و سینه های سنگین باعث می شود که فرد احساس درد در نواحی گردن، کمر و … داشته باشد. همچنین بی حسی و ضعف عضلات کمری به دلیل وزن بالای سینه ها مورد شایعی است. در طول این جراحی پوست اضافی، چربی و بافت سینه برداشته می شود.

جراحی ماموپلاستی

برای آگاهی بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای چشم آستیگمات

جراحی ماموپلاستی کاهشی می تواند تغییراتی در احساس سینه ها ایجاد کند و بر پروسه شیردهی تاثیر بگذارد. در مواردی که برش های بزرگی در سینه ایجاد می شود، تکنیک برداشتن و جابه جایی نوک سینه انجام می گیرد که احساس نوک سینه و توانایی شیردهی در اغلب موارد از دست می رود. در صورتی که شیردهی برای شما مهم است، می توانید جراحی ماموپلاستی کاهشی را برای بعد از بارداری و زایمان و شیردهی انجام دهید. بعد از ماموپلاستی کاهشی اغلب زنان احساس راحتی دارند و علائم آزاردهنده به دلیلی بزرگی سینه ها از بین می رود.

این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

بازسازی سینه ها یا ماموپلاستی تراپاتیک

جراحی بازسازی سینه ها در اغلب موارد برای زنانی که تحت جراحی ماستوپکسی قرار گرفته اند تا سرطان پستان را درمان کنند، صورت می گیرد. این جراحی به بازسازی دوباره سینه ها می پردازد تا ظاهری مطلوب و تناسب و حجمی مناسب برای سینه ها ایجاد گردد.برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پره اکلامپسی چیست را بخوانید. نوک سینه و هاله دور سینه هم در این جراحی بازسازی می شوند. احساس طبیعی سینه ها و عملکرد طبیعی آن ها همانند شیردهی نمی توانند بازیابی شوند. به این دلیل که اعصاب حسی و غدد شیردهی و مجراهای شیردهی در طول جراحی برداشته شده اند یا به شدت آسیب دیده اند.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: پروستات چیست و کجاست

ظاهر، تناسب و حجم سینه ها می تواند با پروتز های سینه یا بافت بدن خود فرد بازسازی شوند. در صورتی که پروتز در سینه قرار داده شود، سعی بر این است که سایز قبلی سینه ها بازیابی شود و همچنین سینه ها متقارن باشند. در صورت امکان پروتز در زیر عضله سینه قرار می گیرد. سینه همچنین می تواند با استفاده از بافت بدن خود فرد بازیابی شود. در برخی موارد بخشی از پایین شکم برداشته می شود. دیگر گزینه های در دسترس برای اوتولوگ ( استفاده از بافت بدن خود فرد ) بازسازی استفاده از عضلات کمر و پوست یا چربی یا ماهیچه باسن است. بازسازی سینه می تواند در هر زمانی انجام گیرد و نیازی نیست که حتماً بعد از درمان سرطان سینه انجام گیرد. این جراحی هیچ تاثیری در وقوع دوباره سرطان سینه ندارد و مانعی برای تشخیص سرطان سینه نیست. با این حال در آزمایشات خودآزمایی و برنامه ریزی برای جلسات معاینه برای معاینه سرطان سینه توضیحاتی به بیمار داده می شود.

 دلایل انجام ماموپلاستی چیست؟

بسیاری از خانم ها به دلیل بزرگ بودن بیش از حد سینه هایشان با مشکلات فیزیکی و روانی روبرو می شوند، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس درد در سینه ها، گردن، پشت و شانه ها
  • سخت شدن انجام برخی فعالیت های ورزشی
  • بر هم خوردن فرم بدن
  • کاهش اعتماد به نفس

هدف از انجام این جراحی، کاهش اندازه سینه و ایجاد تناسب در فیزیک بدنی می باشد.

چه افرادی نیاز به عمل ماموپلاستی دارند؟

عموما افرادی که با سایز سینه‌ های خود مشکل دارند و این مشکل باعث شده تا زیبایی اندام آنها تحت تاثیر قرار بگیرد و هم در فعالیت های روزمره با مشکل روبرو شوند نیاز به عمل ماموپلاستی دارند.

مانند خانم هایی که بزرگی سایز سینه هایشان باعث می شود تا رشته ورزشی مورد نظر خود را دنبال نکنند. همچنین خانمهایی که سایز سینه هایشان یکسان نبوده یا با اندازه سایر اندامها متناسب نیست اقدام به عمل ماموپلاستی می نمایند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مضرات نشاسته ذرت برای پوست را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
پزشکی زنان چه کاری انجام می دهد

عمل ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه چگونه انجام می شود؟

این عمل توسط یک جراح فوق تخصص پلاستیک صورت می گیرد و شخص متقاضی به مدت 2 الی 4 ساعت تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد. جراح در سه ناحیه از سینه که این محدوده ها را با خودکار مشخص می کند و برش هایی می زند. سپس جراح با دقت مقداری از چربی و بافت را به طوری که ارتباط خونی آن با سینه قطع نگردد برداشته تا تناسب و سایز مورد نظر به وجود آید سپس قسمت های برش داده شده بخیه شده و پانسمان می گردد.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

اگر می خواهید نتیجه مطلوبی از ماموپلاستی بگیرید و دوره نقاهت را کم کنید حتما به مراقبت های قبل و بعد از آن دقت کنید. بیشتر بخوانید: درباره واریکوسل چه می‌دانید

این مراقبت ها شامل:

  • چون شخص متقاضی تحت بیهوشی کامل بوده است بنابراین بعد از عمل احساس سنگینی و گیجی دارد که تا 24 ساعت نیاز به همراه دارد.
  • بعد از مشاوره با جراح فوق تخصص پلاستیک راه رفتن را شروع کنید تا سریعتر بهبودی حاصل گردد.
  • باید داروهایی را که جراح تجویز کرده به صورت منظم مصرف کنید.
  • مصرف سدیم در این زمان باید به حداقل ممکن برسد و برای شروع رژیم غذلیی از مایعات استفاده شود.
  • برای التیام زخمها آناناس به شما کمک می کند و برعکس مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تا یک ماه برای شما به شدت مضر است.
  • استفاده از سوتین طبی که جراح برای شما تجویز کرده پس از دوران جراحی بسیا مهم و حائز اهمیت است.
  • استحمام به فاصله دو روز از جراحی امکان پذیر خواهد بود.
  • جای زخم های ناشی از برش در جراحی باید خشک نگه داشته شود و اگر این خشکی برای شما آزار دهنده بود از کرم مرطوب کننده استفاده کنید به صورتی که وارد زخم ها نشود.
این مطلب را بخوانید
عمل بستن لوله های رحم چگونه است؟ + بررسی عوارض و مراقبتهای بعد از عمل

عوارض ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی نیز همانند سایر عمل ها یک سری عوارض دارد. البته این عوارض کوتاه مدت هستند و به زودی رفع می شوند.

عوارض ماموپلاستی شامل:

  • خونریزی
  • عفونت
  • خون مردگی
  • از بین رفتن احساس در نوک پستان
  • واکنش به داروهای بی هوشی
  • تاثیر در شیردهی
  • کبودی و تورم
  • عدم قرینگی در پستان ها

اقدامات قبل از جراحی ماموپلاستی چیست؟

به طور کلی توصیه می شود قبل از تمامی جراحی های زیبایی تحقیق کافی و مشاوره های لازم صورت بگیرد تا جراح حرفه ای و مجرب انتخاب شود. مهارت جراح علاوه بر ارتباط صحیح با جراح می تواند در نتیجه جراحی تاثیر بسزایی داشته باشد. بیشتر بخوانید: تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست

در جلسه مشاوره با جراح، باید تمام خواسته های مورد نظر خود را به طور کامل برای جراح تشریح کنید و از چگونگی نتیجه و روند کامل جراحی آگاه شوید. شخص متقاضی عمل ماموپلاستی باید کاملا صادقانه تمام سوابق بیماری و مصرف دارویی خود را اعلام کند و چنانچه عادات خاصی مانند مصرف سیگار دارد بیان کند.

جراح، شخص متقاضی را از منظر خطر ابتلا به سرطان پستان با توجه به سوابق خانوادگی و معاینه تخصصی مورد بررسی قرار می دهد و بعد از اطمینان از عدم ابتلا به این سرطان معاینه های لازم مربوط به این عمل مانند کیفیت پوست و محل قرار گیری نوک و هاله پستان را انجام می دهد که شاید لازم باشد برای تکمیل پرونده فتوگرافی صورت بگیرد.

افراد سیگاری باید توجه کنند برای انجام این عمل لازم است یک ماه قبل و بعد از عمل از استعمال سیگار خودداری کنند. دو هفته قبل از عمل ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه از مصرف الکل، داروهای ضد التهاب، آسپرین، ویتامین E، بروفن و مکملهای گیاهی خودداری کنید.

هزینه جراحی ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه چقدر است؟

هزینه و قیمت این جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما عامل اصلی که می تواند در تعیین قیمت نقش داشته باشد انتخاب جراح و مرکز انجام عمل ماموپلاستی است.

هزینه این این عمل مجموع موارد زیر خواهد بود:

  • دستمزد جراح متخصص این عمل
  • هزینه مرکز جراحی عمل ماموپلاستی
  • دستمزد پرسنل اتاق عمل و هزینه بیهوشی
  • هزینه داروهای تجویز شده
  • هزینه لباسهای اتاق عمل
  • هزینه آزمایشهای قبل و بعد از عمل

آیا عمل ماموپلاستی خطرناک است؟

هر عمل زیبایی خطرات خود را دارد به همین دلیل توصیه می شود که برای جراحی از بهترین جراح استفاده کنید تا این خطرات به حداقل برسد.

این مطلب را بخوانید
انواع بیماری‌های لثه چیست؟ + بررسی علائم بیماری های لثه و راههای درمان آنها

خطرات ماموپلاستی شامل:

  • بد شکل شدن و غیر طبیعی شدن سینه ها
  • از بین رفتن هاله نوک سینه
  • جمع شدن خون و ترشح مایع
  • اشکال در فرایند شردهی
  • عوارض مربوط به بیهوشی و… سایر عوارض پس از عمل جراحی که ممکن است رخ بدهد.

جای بخیه در ماموپلاستی چگونه است؟

ماندن جای بخیه موضوعی است که ممکن است بعد از عمل جراحی ماموپلاستی، ذهن شما را درگیر کند و دچار استرس بعد از عمل شوید.

ممکن است این نگرانی برای شما به وجود آید که آیا بعد از عمل جراحی جای زخم و بخیه بماند، اما نگران نباشید اگر موارد بهداشتی و مراقبتی لازم را انجام دهید، جای زخم و بخیه تا مقدار زیادی کاهش خواهد یافت.جای بخیه در جراحی سینه باقی خواهد تنها میزان جراحی آن کم خواهد شد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با جراحی ماموپلاستی آشنا شدید. همچنین از نحوه انجام عمل و اقدامات آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

سوتین ماموپلاستی چیست؟

انتخاب سوتین مناسب بعد از عمل ماموپلاستی بهتره طی مشورت با پزشک صورت بگیره. تا چند مدت بعد از عمل بهتره سوتین نبندید تا فشاری به سینه ها و زخم های عمل وارد نشه. اصولا هم بهتره بعد از اون از سوتین های نرم و نخی که بافت لطیفی دارن و کمترین خراش رو روی زخم ها ایجاد می کنند استفاده کنید.
علاوه بر سوتین های طبی و مراقبتی یک دسته از سوتین های پروتز دار هم هستن که وقتی می بندینشون به خاطر پروتز داخلشون به سینه ها حجم می دن. خیلی از خانم ها هستن که ترجیح می دن به جای قرار گرفتن زیر جراحی از سوتین های پروتز دار به صورت مداوم استفاده کنن و ظاهر سینه های خودشون رو پر تر نشون بدن.

ریداکشن ماموپلاستی چیست؟

ریداکشن ماموپلاستی نام دیگه ای برای عمل ماموپلاستی کاهشی است که باعث کم کردن حجم سینه های بزرگ می شه. البته به یاد داشته باشید که همیشه لازم نیست تا ماموپلاستی روی هر دو سینه انجام بشه. بلکه خیلی ها هستن که برای قرینه کردن سینه های خودشون این عمل رو انتخاب می کنن.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید